22.05.2019

12. Mastercard Off Camera – Sekcja Industry

Tegoroczną sekcję Industry zainaugurował wykład znanego producenta i agenta sprzedaży Mike’a Goodridga„Nowe trendy światowego rynku audiowizualnego” . – Rozmawialiśmy o tym, w którą stronę zmierzamy, czy  Netflix to dla współczesnej kinematografii zagrożenie czy szansa – mówi Joanna Szymańska, koordynatorka Pro Industry. – Wnioski z tej dyskusji są raczej proste. Zawsze przede wszystkim będą liczyły się w kinie dobra historia i talent twórcy. Dlatego nie powinniśmy patrzeć na nowe kanały dystrybucji jak na obalenie status quo, ale potraktować je jako szansę dla rynku. Z drugiej strony musimy liczyć się z tym, że zaostrzy się konkurencja i walka między projektami będzie o wiele bardziej zacięta.

Pierwszy dzień Industry zamknęła debata panelowa z producentami i inwestorami filmu „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka pod znaczącym hasłem „Historia sukcesu i udanej współpracy z inwestorem”.  W 2018 roku temat poszukiwania inwestora okazał się najgorętszym ze wszystkich poruszanych kwestii. – Kontynuujemy wątek inwestora, gdyż ze względu na zmiany na rynku, musimy szukać nowych źródeł finansowania.  Świat należy do odważnych i poszukujących – a konkretnie, do tych, którzy ze swoim przekazem potrafią dotrzeć do inwestorów, którzy potencjalnie nie są zainteresowani współpracą w obszarze produkcji filmów – komentuje Joanna Szymańska.

Wybór „Córki trenera” jest nieprzypadkowy, gdyż producentce filmu Natalii Grzegorzek udało się pozyskać zewnętrznego inwestora, który nigdy dotąd nie uczestniczył w produkcji filmu. A przecież nie mamy do czynienia z komedią romantyczną ale z filmem niskobudżetowym, więc sprawa atrakcyjności takiego przedsięwzięcia biznesowego nie jest oczywista. Natalia otrzymała wsparcie od tzw. anioła biznesu, co w Polsce jest jeszcze rzadkością. Wkrótce opublikujemy szczegółową relację z tego spotkania.

Temat pozyskiwania środków i kondycji finansowej młodych producentów powrócił drugiego dnia w porannej debacie pod znamiennym tytułem „Jak produkować, żeby nie zbankrutować?”, zorganizowanej przy udziale Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.  Producenci filmów autorskich doradzali uczestnikom spotkania, w jaki sposób zabezpieczyć swoje interesy na początku drogi zawodowej, jak utrzymać płynność finansową, jak zarządzać projektami, by się „nie przegrzać” i nie wypalić zawodowo na starcie. Również i temu spotkaniu poświęcimy osobną publikację, mądrych rad i wiedzy branżowej nigdy bowiem za wiele.

W programie ponadto: panel poświęcony VR i nowym technologiom, spotkanie z ekipą Chimney Pot na temat postprodukcji, dyskusja „Jak oni kantują, czyli pułapki które zastawiamy na siebie podpisując umowy” oraz debata „Polski amerykański sen – o tym jak zrealizować polski film z hollywoodzkim rozmachem”.  Z niecierpliwością czekamy na prezentację TVN Discovery Talents „Daj się zauważyć i współpracuj z największą grupą medialną w Polsce”.

Autor: Anna Wróblewska
Źródło: https://www.sfp.org.pl

KIPA