21.01.2012

Warszawa 2012: Warsztaty prawne poświęcone różnym aspektom produkcji filmowej – uruchomienie cyklu

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych uruchamia cykl warsztatów prawnych poświęconych różnym aspektom produkcji filmowej. Szkolenia organizowane są systematycznie, w każdy trzeci wtorek miesiąca. Nabór na poszczególne spotkania prowadzony będzie każdorazowo. Warsztaty kierowane są do producentów audiowizualnych, producentów indywidualnych, kierowników produkcji, prawników praktykujących w sektorze audiowizualnym. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc decyduje kolejność nadsyłania zgłoszeń. Jednorazowy koszt uczestnictwa dla członków KIPA to 70 zł (+ VAT), a dla osób spoza KIPA to 250 zł (+ VAT).

Szkolenia odbywają się w stałej lokalizacji, w budynku Millennium Plaza, Aleje Jerozolimskie 123a w Warszawie. W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z biurem KIPA: tel. 22 840 59 01 lub e-mail:biuro@kipa.pl.

Cykl warsztatów prawnych współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Tematy warsztatów prawnych:

1. termin: 21.02 – Underlying rights – prace literackie jako podstawa dzieła audiowizualnego; Maciej Ślusarek
– od pomysłu przez treatment/storyline do scenariusza
– chain of title – czyli droga od książki do ekranizacji
– umowa opcji
– specyfika filmu dokumentalnego

2. termin: 20.03 – Włączenia gotowych utworów/przedmiotów praw pokrewnych do filmu; Milena Bogdanowicz, Maciej Kubiak
– nabywanie praw do gotowej piosenki na potrzeby ścieżki dźwiękowej
– nabywanie praw do muzyki komponowanej na zamówienie
– archiwa telewizyjne
– włączanie fragmentów filmów należących do osób trzecich
– jakie umowy zawierać
– inspiracja, opracowanie, prawo cytatu i inne formy dozwolonego użytku w filmie
– prawa dot. filmowanych obiektów (budynki, mosty, dzieła sztuki, przestrzeń publiczna, etc.)
– tworzenie filmu/programu w oparciu o zagraniczne formaty
– korzystanie z materiałów znalezionych w Internecie

3. termin: 17.04 – Prawne ramy współpracy w procesie produkcji filmu oraz finansowanie produkcji filmowej; Maciej Kubiak
– źródła finansowania
– umowa inwestycyjna czy koprodukcyjna
– umowy z PISF, TV
– relacje między koproducentami

4. termin: 15.05 – Umowy z artystami wykonawcami i współtwórcami filmu; Milena Bogdanowicz
– aktorzy, statyści
– bohaterzy filmów dokumentalnych
– reżyser, scenograf, kompozytor, operator, kostiumograf, etc.
– na co uważać w umowach
– nabywanie praw do filmu a promocja z wykorzystaniem wizerunków/nazwisk, etc.

5. termin: 19.06 – Lokowanie produktu (product placement) oraz sponsoring w filmie i programie TV; Milena Bogdanowicz
– ogólne zasady
– kiedy lokowanie produktu jest niedopuszczalne
– wymogi oznakowania
– specyfika prawna produkcji reklamowych

6. termin: 18.09 – Umowy dystrybucyjne; Maciej Kubiak
– specyfika umów dystrybucyjnych polskich i z dystrybutorami zagranicznymi („na cały świat”)
– na co uważać w umowach
– modele rozliczeń i problemy z nimi związane (MG, koszty P&A, distibution fee, prawo audytu, expense cup)
– uprawnienia producenta i dystrybutora
– podział dystrybucji między różne podmioty
– dystrybucja filmów w Internecie

7. termin: 16.10 – Odpowiedzialność producenta przy produkcji i eksploatacji filmu; Maciej Kubiak
– wypadki na planie
– ubezpieczenia a ograniczenie odpowiedzialności
– odpowiedzialność wobec inwestorów i koproducentów
– ryzyka w przypadku filmu dokumentalnego lub opartego na faktach
– granice swobody twórczej i prawa do krytyki w przypadku filmów osadzonych w realiach współczesnych

8. termin: 20.11 – Konflikty miedzy producentem a współtwórcami (w szczególności reżyserem); Maciej Ślusarek
– kiedy może wystąpić
– jak się zabezpieczyć umownie (rozwiązanie umowy, prawo do kontynuacji prac, wycofanie nazwiska)
– jak rozstrzygać spory
– Sąd Arbitrażowy Rynku Audiowizualnego przy KIPA

KIPA