04.05.2019

Nagroda KIPA za najlepszy debiut producencki – Festiwal Mastercard Off Camera 2019

Zarząd Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, na wniosek Sekcji Młodych Producentów KIPA, już po raz szósty ufundował Nagrodę za Najlepszy Debiut Producencki.

fot. Edyta Dufaj (OFF CAMERA)

Młodzi profesjonaliści

Celem nagrody, zainicjowanej przez Sekcję Młodych Producentów KIPA w 2014 roku,  jest uhonorowanie rokujących przedstawicieli nowego pokolenia profesjonalistów filmowych. To jedyne w Polsce wyróżnienie branży audiowizualnej przeznaczone dla producentów filmowych, którzy w roli producenta wiodącego zrealizowali swój pierwszy lub drugi pełnometrażowy film fabularny, dokumentalny lub animowany. Wyprodukowany przez debiutanta film musiał także spełniać warunek premiery kinowej lub festiwalowej w roku poprzedzającym przyznanie nagrody. W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział ponad 30-stu producentów spełniających wymogi formalne nagrody.

 

Kreatywne zaangażowanie i biznesowe myślenie

– Podejmując decyzję o tegorocznych laureatach Nagrody Kapituła  wzięła pod uwagę kreatywne zaangażowanie producentów w realizowane filmy, konsekwencję w działaniu, umiejętność pozyskania funduszy  oraz biznesowe podejście do promocji i dystrybucji – mówi  Aleksandra Kapłon, Dyrektor programowa KIPA.

Wyboru laureata nagrody dokonała Kapituła, powołana przez Sekcję Młodych Producentów KIPA, w skład której weszli przedstawiciele środowiska filmowego. Przewodniczącą Kapituły została Małgorzata Domin (przedstawicielka Zarządu KIPA), a wraz z nią o przyznaniu nagrody decydowali: Joanna Łapińska (dyrektor programowa festiwalu Transatlantyk), Urszula Śniegowska (dyrektor artystyczna American Film Festival), Maciej Rant (dyrektor artystyczny festiwalu Żubroofka), Marcin Adamczyk (dystrybutor Velvet Spoon) oraz przedstawicielka Sekcji Młodych Producentów – Joanna Tatko.

W 2018 Nagrodę za Najlepszy Debiut Producencki w wysokości 5.000 zł otrzymują ex aequo: Małgorzata Wabińska za film „Diagnosis” w reżyserii Ewy Podgórskiej– za ambitną formę i wyjątkowy portret miasta, a także odwagę oraz wielką konsekwencję producentki, która od początku bardzo świadomie realizowała ten trudny i niekomercyjny projekt, potrafiąc pozyskać na niego fundusze i znaleźć dobre miejsce w międzynarodowym obiegu festiwalowym;oraz Jarosław Sawko za film „Another Day of Life/ Jeszcze dzień życia” w reżyserii Raúla de la Fuente i Damiana Neonowa – za oryginalną, hybrydyczną formą łączącą animację z dokumentem, międzynarodowy wymiar produkcji i koordynację kilku zaangażowanych w nią krajów, starania o dotarcie do różnych grup docelowych oraz pokaz technologicznych możliwości pozwalających na realizację filmu w tak nowoczesnej formie. Jury zdecydowało się również przyznać honorowe wyróżnienie dla Natalii Grzegorzek za film „Córka trenera” w reżyserii Łukasza Grzegorzka.

Dotychczasowymi laureatami Nagrody zostali między innymi: Jan Kwieciński – producent filmu „Atak paniki”, Małgorzata Zacharko – producentka filmu „Książę i Dybuk”, Zuzanna Król oraz Anna Zamecka – producentki filmu „Komunia”, Leszek Bodzak – producent filmu „Carte Blanche”, Agnieszka Dziedzic i Jakub Burakiewicz – producenci filmu „Małe stłuczki” oraz Olga Bieniek i Mirosław Piepka  – producenci filmu „Układ zamknięty”.

 


 

„DIAGNOSIS” – Kreacyjny film dokumentalny, podróż w głąb podświadomości miejskiej. Mieszkańcy uczestnicą w sesjach na kozetce. Zaczynając niewinnie, od udzielania odpowiedzi na zabawne pytania, rozpoczynają podróż w głąb własnych uczuć i emocji w stosunku do miejsca, w którym żyją. Samo miasto staje się punktem wyjścia do intymnych rozmów. Proces się rozwija, bohaterowie dzielą się ukrytymi wspomnieniami, przypominają sobie niby proste wydarzenia, ale zupełnie zmieniające ich życie. Pragnienia, lęki, niewypowiedziane wcześniej historie i momenty silnych emocji, przeplatają się z wizyjnymi ujęciami miasta. Łączą się ze sobą, uzupełniają i nawzajem na siebie oddziałują. Chociaż bohaterowie się zmieniają, historia pozostaje ta sama. Ktoś ją zaczyna, a kto inny kończy, jakby wszyscy dzielili wspólny los.

Małgorzata Wabińska Założycielka i producentka Entertain Pictures. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi, Programu dla Kreatywnych Producentów w Szkole Wajdy, Marketingu i Strategii Marketingowych na SGH oraz programu Eurodoc. Absolwentka warsztatów EAVE Marketing, DOK Hackathon i Structural Constellations. Uczestniczka Docu Talents from the East w Karlowych Warach oraz The Goes to Cannes z debiutem DIAGNOSIS w reż. Ewy Podgórskiej, który miał premierę na festiwalu IDFA w Amsterdamie. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

„Jeszcze dzień życia” (reż. Raúl de la Fuente i Damian Nenow) to prawdziwa opowieść o polskim reporterze, który udaje się w podróż do samego serca wojny domowej w Angoli w latach 70. Ledwo uchodząc z życiem, zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, które wymagają wyjścia poza rolę obserwatora. Oparty na książce Ryszarda Kapuścińskiego film jest m.in. laureatem Europejskiej Nagrody Filmowej 2018 oraz przyznawanej przez Hiszpańską Akademię Sztuki Filmowej nagrody Goya.

Jarosław Sawko jest producentem filmowym, a także współwłaścicielem i Przewodniczącym Rady Nadzorczej Platige Image S.A. Jako producent i koproducent pracował przy cenionych filmach fabularnych oraz animowanych. Pośród najważniejszych tytułów można wymienić choćby nominowaną do Oscara „Katedrę” czy uhonorowaną nagrodą BAFTA „Sztukę spadania”, a także „Kinematograf” i „Legendy polskie” – wszystkie wyreżyserowane przez Tomka Bagińskiego. Zainicjował produkcję shortów i projektów specjalnych w Platige Image, a także założył dział VFX. Na swoim koncie ma realizacje efektów wizualnych do takich produkcji jak: „Antychryst” i „Melancholia” w reżyserii Larsa von Triera, „Wonder Woman” Patty Jenkins, „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego, „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej oraz „Katyń” Andrzeja Wajdy. Najnowszy tytuł w jego portfolio producenckim to „Jeszcze dzień życia”. Pełnometrażowa hybryda animacji i filmu dokumentalnego, wyreżyserowana przez Damiana Nenowa i Raúla De La Fuente, miała swoją premierę na Festiwalu w Cannes, wzbudzając uznanie krytyków i widzów. Otworzyło ono drzwi do międzynarodowego sukcesu – „Jeszcze dzień życia” był pokazywany na najważniejszych festiwalach filmowych oraz w kinach na całym świecie. Film zdobył między innymi Europejską Nagrodę Filmową 2018 dla Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Animowanego, a także przyznawaną przez Hiszpańską Akademię Sztuki Filmowej nagrodę Goya dla Najlepszego Filmu Animowanego. Obecnie pełni rolę producenta wykonawczego serialu Netflix „Wiedźmin”.

„Córka trenera” – Upalne lato. Maciej Kornet (Jacek Braciak) podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią (Karolina Bruchnicka). Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chciałby aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Do czasu, gdy dołącza do nich Igor (Bartłomiej Kowalski), dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej Kornet zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyruszy w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel. Pełna humoru historia o poszukiwaniu własnej drogi.

Natalia Grzegorzek – Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz kursu DOK Pro w Szkole Wajdy. Prezeska Zarządu Koskino Sp z o.o. Producentka filmów fabularnych “Kamper”(2016) i “Córka trenera”(2018) w reż. Łukasza Grzegorzka. Jako polska producentka mniejszościowa koprodukowała film “Kawki na drodze” (“Winter Flies”) w reż. Olmo Omerzu, który był zeszłorocznym czeskim kandydatem do Oscara i otrzymał aż sześć Czeskich Lwów, w tym za najlepszy film. Ekspertka PISF.

 

KIPA