03.06.2019

Nowe wizje rzeczywistości. Jak immersyjne media zmieniają nasze otoczenie

Po raz pierwszy w Polsce najlepsi światowi twórcy doświadczeń VR spotkają się podczas jednego wydarzenia. Produkcje nagradzane na prestiżowych festiwalach w Sundance, Wenecji i Nowym Jorku, spotkania, panele i dyskusje.

Creative Europe Desk Polska, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych zapraszają 18 i 19 czerwca 2019 roku do Fortu Sokolnickiego w Warszawie na wydarzenie poświęcone VR, zatytułowane Nowe wizje rzeczywistości. Jak immersyjne media zmieniają nasze otoczenie. Partnerem strategicznym jest Warszawska Szkoła Filmowa.

„Nowe wizje rzeczywistości mają być zachętą do tego, żeby twórcy, dziennikarze i działacze społeczni korzystali z możliwości, jakie oferuje wirtualna, mieszana i rozszerzona rzeczywistość” – mówi Ana Brzezińska, kuratorka konferencji (Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy). „Udało nam się zaprosić do Warszawy pionierów VR, których zwykle można spotkać na zamkniętych, prestiżowych imprezach. 19 czerwca będą z nami i opowiedzą o swojej pracy, marzeniach i doświadczeniu łączenia sztuki z technologią.”

Pierwszego dnia w Warszawskiej Szkole Filmowej odbędą się praktyczne warsztaty na temat produkcji w technologiach XR zorganizowane w ramach
3. edycji Akceleratora dla młodych przedsiębiorców z sektora audiowizualnego, autorskiego programu KIPA (obowiązują zaproszenia). W Nowej Prochowni natomiast już od 18 czerwca  będzie można zapoznać  się ze słynną, wielokrotnie nagradzaną produkcją VR In the Eyes of The Animal, która jest zapierającym dech w piersiach obrazem przyrody widzianej oczami zwierząt.

Drugi dzień wydarzenia rozpoczniemy prezentacjami poświęconymi relacji VR – społeczeństwo. Głos zabierze nasz główny gość: Gabo Arora, światowej sławy twórca VR, wykładowca John Hopkins University i dyplomata z wieloletnim stażem w ONZ. Z Gabo Arorą, twórcą The Last Goodbye – wstrząsającego doświadczenia, w którym stajemy oko w oko z ocalonym z obozu w Majdanku Pinchasem Gutterem, poruszymy temat immersyjnych mediów jako czynnika zmiany społecznej.

W części drugiej, poświęconej relacji VR z przyszłością świata w kontekście kryzysu naturalnego i dynamicznego rozwoju technologii, wystąpią przedstawiciele słynnego brytyjskiego kolektywu Marshmallow Laster Feast, francuski producent nagradzanych doświadczeń VR Jeremy Sahel oraz wybitny nowozelandzki przedstawiciel styku rynków VR, AI i VFX – Ollie Rankin.

Po przerwie Julia Płachecka z Creative Europe Desk Polska porozmawia z pięciorgiem przedstawicieli projektów VR dofinansowanych w programie Kreatywna Europa, w komponentach Kultura iMEDIA. O swoich doświadczeniach opowiedzą: Wiebe van de Ende, reżyser serialu My Only Way Out, Philipp Wenning z dokumentalnym projektem Twin Marilyn, Michaela Pňačeková, producentka wspaniałej Symphony of Noise do muzyki Mathew Herberta, a także Rosa Sanchez (Kònic thtr & lab), autorka projektu Virtual Sets: Creating and Promoting Virtual Sets For Performing Arts oraz Mariana Correia (Escola Superior Galleacia), reprezentująca project Living & Virtual Visiting European World Heritage.

O tym, jak budować trwały i zrównoważony rynek XR w obszarze kultury i sztuki, pod koniec dnia dyskutować będą Zeina Abi Assy, dyrektorka departamentu interaktywnego w Tribeca Institute w Nowym Jorku, Mads Damsbo, producent i duński kurator VR oraz Ollie Rankin – występujący na konferencji zarówno jako producent treści, jak i przedstawiciel międzynarodowego stowarzyszenia VRARA.

Słowa gości będzie można skonfrontować z ich dorobkiem podczas trwającej równolegle przez cały dzień prezentacji doświadczeń VR. W ramach showcase’u w Forcie Sokolnickiego po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane zostaną nagradzane tytuły VR: Gloomy Eyes (Atlas V), Ayahuasca (Novelab & Jan Kounen), The Last Goodbye (Gabo Arora & Shoah Foundation), I Saw The Future (Francois Vautier, Jeremy Sahel) oraz In the Eyes of The Animal (Marshmallow Laser Feast).

“To pierwsze i jak na razie jedyne wydarzenie w Polsce, podczas którego można nie tylko  zobaczyć prace światowej klasy twórców VR, ale też  dowiedzieć się, dlaczego wybrali drogę w nieznane, co daje im praca w nowym medium i dlaczego zarówno nadawcy, jak i odbiorcy treści mogą wyłącznie skorzystać na jego dalszym rozwoju” – mówi Ana Brzezińska, kuratorka konferencji.

 

Wstęp bezpłatny. Obowiązują wcześniejsze zapisy: bit.ly/NVR_zapisy.

 

Program do pobrania

 

Kontakt dla mediów:

Ana Brzezińska, kuratorka konferencji abrzezinska@ckf.waw.pl

 

 

KIPA