16.03.2022
NOMINACJE DO NAGRODY ORŁY 2022
ZNAMY NOMINACJE DO NAGRODY ORŁY 2022
Znamy listę Nominowanych 24. edycji Polskich Nagrodach Filmowych ORŁY 2022. Najwięcej szans w wyścigu po Orły będzie miał film w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego „Żeby nie było śladów”, który otrzymał aż 13 nominacji. 9 nominacji dostał obraz Wojtka Smarzowskiego „Wesele”, a 7 film „Wszystkie nasze strachy” duetu reżyserskiego Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt. Podczas konferencji prasowej Polska Akademia Filmowa ogłosiła apel do filmowców na całym świecie o sprzeciw wobec wojny na Ukrainie – STOP RUSSIAN WAR!
W Konkursie Głównym tegorocznej edycji ORŁÓW, członkowie Polskiej Akademii Filmowej wyłonili nominowanych spośród 71 filmów. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny o nominacje ubiegało się 67 tytułów, zaś w kategorii Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego – 19 produkcji. Polskie Nagrody Filmowe ORŁY są przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową od 24 lat. Przyznawane profesjonalistom przez profesjonalistów, ORŁY są dziś jednym z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym. Pełna lista Nominowanych do Orłów 2022 poniżej.
NOMINACJE 24. ORŁÓW, NAGRÓD POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ:
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”
- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”
- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
- Michał Robaczewski „Sweat”
- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”
- Radek Ochnio „Wesele”
- Leszek Freund „Zupa nic”
- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Dariusz Krysiak „Cudak”
- Alina Janerka „Furioza”
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
- Mirosława Wojtczak „Mistrz”
- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
- Dorota Roqueplo „Magnezja”
- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Jarosław Kamiński „Aida”
- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
- Agnieszka Glińska „Lamb”
- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
- Krzysztof Komander „Wesele”
ODKRYCIE ROKU
- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”
- Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”
- Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”
- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „1970” reżyseria Tomasz Wolski
- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski
- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Anna Dymna „Amatorzy”
- Agata Kulesza „Wesele”
- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
- Łukasz Simlat „Sonata”
- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Jasna Đuričić „Aida”
- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
- Magdalena Koleśnik „Sweat”
- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Piotr Głowacki „Mistrz”
- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
- Robert Więckiewicz „Wesele”
- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Maciej Zieliński „Gierek”
- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
- Mikołaj Trzaska „Wesele”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
- Marek Warszewski „Magnezja”
- Ewa Skoczkowska „Mistrz”
- Marek Warszewski „Wesele”
- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Klaudiusz Dwulit „Furioza”
- Witold Płóciennik „Mistrz”
- Michał Englert „Teściowie”
- Piotr Sobociński jr „Wesele”
- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
- Arthur Reinhart „Żużel”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
- Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Jasmila Žbanić „Aida”
- Paweł Łoziński „Film balkonowy”
- Magnus von Horn „Sweat”
- Wojtek Smarzowski „Wesele”
- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZY FILM
- „Aida”
- „Moje wspaniałe życie”
- „Wszystkie nasze strachy”
- „Wesele”
- „Żeby nie było śladów”
Już 20 kwietnia zostanie ogłoszone nazwisko laureata ORŁA za Osiągnięcia Życia.
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu Konkursu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu, nadzorowanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, w którym bierze udział ponad ośmiuset członków Polskiej Akademii Filmowej wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, nazwiska nominowanych i laureatów są tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademików.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl Zapraszamy też na FB Orłów i na Instagram
***
Partnerzy, Patroni i Sponsorzy tegorocznej edycji Polskich Nagród Filmowych:
- Partner Orłów: PwC
- Oficjalny nadawca: CANAL+
- Polskie Nagrody Filmowe Orły powstają przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
- Partner Przeglądu online: Premiery CANAL+
Sponsorzy Orłów 2022: LEXUS Warszawa – Wola, Jean Louis David, Bobbi Brown, kancelaria Rö Radwan-Röhrenschef Petruczenko Piechota Sp. k.
Patronami medialnymi Orłów 2022 są: Wirtualna Polska, radio ZET, magazyn VIVA!, Viva.pl, Anywhere.pl, magazyn Film&TV Kamera, FilmNewEurope oraz FilmPolski.pl
Wsparcie organizacyjne: Krakowska Fundacja Filmowa. Listę filmów kandydujących do Orłów przygotowuje boxoffice.pl. Obsługa fotograficzna: East News