26.06.2025
Polska Gildia Producentów (PGP), we współpracy z partnerami branżowymi – Stowarzyszeniem Filmowców Polskich (SFP), Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA), Netflixem i TVN Warner Bros. Discovery – zainicjowała badanie porównawcze systemów zachęt audiowizualnych obowiązujących na rynkach międzynarodowych. Wykonawcą analizy będzie firma Olsberg•SPI (SPI), specjalizująca się w doradztwie strategicznym dla sektora kreatywnego.
Celem badania jest identyfikacja rozwiązań stosowanych w innych jurysdykcjach, ocena ich efektywności ekonomicznej i instytucjonalnej oraz sformułowanie rekomendacji możliwych do zastosowania w warunkach polskich – zarówno na poziomie legislacyjnym, jak i operacyjnym.
Zamówienie badania jest odpowiedzią na pogłębiające się dysproporcje między konkurencyjnymi rynkami europejskimi w zakresie wsparcia produkcji audiowizualnej, a także rosnącą potrzebę aktualizacji polskiego modelu zachęt do zachodzących zmian rynkowych i technologicznych.
Projekt badawczy jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF).
Dalsze informacje o projekcie można uzyskać kontaktując się z Joe Stirlingiem Lee, Starszym Analitykiem w SPI: joe@o-spi.com.