03.12.2018
16 i 17 listopada 2018 roku w Centrum Kongresowym Warszawianka w Jachrance odbył się doroczny KIPA Summit – dwudniowe szkolenie organizowane przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych.
Program konferencji był w tym roku bardzo obszerny, obejmował zarówno wykłady jak i szkolenia warsztatowe. KIPA Summit rozpoczęli Maciej Dydo z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Małgorzata Szczepkowska-Kalemba z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, którzy przedstawili główne założenia oczekiwanej od dawna i wchodzącej wkrótce w życie „Ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej” (znanej także jako ustawa o zachętach finansowych). Następnie głos zabrała Marta Galińska z Instytutu, aby przedstawić Programy Operacyjne PISF 2019.
Interesującym uzupełnieniem pierwszych wystąpień był panel z Rafałem Wieczyńskim – przewodniczącym Rady PISF i Joanną Szymańską – wiceprzewodniczącą, którzy przestawili bieżące problemy i wnioski środowiskowe. Następnie Małgorzata Kiełkiewicz z Creative Europe Desk Polska oraz Halina Wiśniewska z BGK omówiły mechanizmy gwarancyjne Kreatywnej Europy.
Pierwszy dzień szkolenia to także bardzo interesujący wykład Reno Antoniadesa z londyńskiej kancelarii Lee&Thompson LPP o prawnych aspektach koprodukcji międzynarodowych oraz warsztaty na temat podstaw zarządzania projektami , prowadzone przez Mariolę Kontykiewicz-Biel z Instytutu Praktycznych Umiejętności w Krakowie.
Drugi dzień KIPA SUMMIT rozpoczął się od wykładu Jamesa Shirrasa z brytyjskiego Film Finance Inc. na temat zasad korzystania z Completion Bond.
Dwudniowe szkolenie zakończyli Klaudia Śmieja oraz Stanisław Dziedzic – producenci filmu Agnieszki Holland „Gareth Jones”, którzy opowiedzieli o specyfice koprodukcji międzynarodowych.